دسته‌بندی نشده

چای‌ساز یا سماور؟

از گذشته تا امروز چای، پای ثابت تمام مناسبت‌ها و مراسمات ما ایرانی‌هاست.

عطر و طعم چای برای عاشقان این نوشیدنی گرم همیشه حائز اهمیت بوده است، مهم‌ترین دلیل عطر و طعم چای بعد از مرغوب بودن آن، مدت و نحوه دم‌آوری آن است.
در گذشته رایج‌ترین روش دم‌آوری استفاده از سماور بوده، اما امروزه به کمک وسایل مختلف مثل سماوربرقی، چای‌ساز و کتری برقی به سرعت می‌توان یک چای دلچسب درست کرد.

در ادامه به بررسی بیشتر برای یافتن بهترین گزینه میپردازیم و اولین قدم بررسی تفاوت و کارایی هر کدام از وسایل است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرق بین سماور برقی، چای‌ساز و کتری برقی چیست؟

در زمان‌های قدیم از سماورهای زغالی، نفتی و … استفاده می‌شد، ولی امروزه سماورهای برقی و گازی جایگزین آنها شده‌اند که سماورهای برقی به وسیله یک المنت که زیر آن ها قرار گرفته و با برخورد آب و گرم شدن قوری، چای دم می کشد.

چای ساز به طور کلی از یک قسمت برای آماده کردن آبجوش و یک قسمت برای دم کردن چای تشکیل شده است.

کتری برقی بیشتر برای جوش آوردن آب به کار میرود.

برای این که بتوانید بهترین خرید رو داشته باشید لازمه تا به این نکات توجه کنید:

کیفیت چای :

یکی از مهمترین فاکتورها، کیفیت چای درست شده با این دستگاه‌هاست. سماور برقی در مدت طولانی تر به جوش می‌آید و زمان دم کشیدن چای هم در آن بیشتر است؛ در نتیجه چای خوشمزه‌تری را درست می‌کند، اما فرق چای ساز با کتری برقی در مزه چایی ناچیز است و تفاوت چندانی ندارند.

ظرفیت :

چای سازهای موجود در بازار ظرفیتی بین ۱.۵ تا ۳ لیتر دارند و کتری برقی‌ها بین ۰.۵ تا ۳ لیتر هستند اما سماورهای موجود در بازار تا ۱۰ لیتر و حتی بیشتر ظرفیت دارند.

سرعت :

سرعت عمل یکی از مهمترین فاکتورها در زندگی روزمره همه‌ی انسان‌ها است. تفاوت سماور برقی و چای ساز چشم گیر است، زیرا ظرفیت آن چند برابر چای ساز است در نتیجه جوش آوردن آب در آن کندتر عمل می‌کند.

تنظیم دما :

در دستگاه چای ساز و کتری برقی امکان تنظیم دما وجود دارد اما این قابلیت در سماوربرقی وجود ندارد و تنها می‌توانید به کمک دکمه خاموش و روشن، المنت آن را خاموش کنید.

اما در چای ساز و کتری برقی زمانی که شما را به میزان دلخواه تنظیم می‌کنید، پس از رسیدن به آن دما، دستگاه به صورت خودکار قطع شده و در صورت کمتر شدن دما دوباره راه‌اندازی می‌شود.

مصرف انرژی:

از نظر مصرف انرژی سماور برقی، چای ساز و کتری برقی هرسه برق مصرف می‌کنند. قبل از خرید آنها باید به میزان مصرف برق آن‌ها توجه کنید. در صورتی که میزان مصرف برق آن‌ها حدود ۱۸۰ الی ۲۲۰ ولت بود آن را خریداری کنید.

اما موضوع اصلی این است که میزان مصرف کدام یک از آن‌ها بیشتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم می‌توانید کتری برقی و چای ساز را پس از آماده شدن چای، از برق خارج بکشید تا آن را خاموش کنید تا از مصرف بیهوده آن‌ها جلوگیری کنید. اما با توجه به اینکه سماور برقی ظرفیت بیشتری دارد و معمولا توسط عاشقان چای خریداری می‌شود باید به صورت مدام به برق وصل باشد تا همیشه آب جوشیده وجود داشته باشد.

همچنین چای ساز و کتری برقی در مدت زمان کمی آب را گرم می‌کند در صورتی‌که سماور برقی مدت زمان طولانی برای اینکار نیاز دارد. در نتیجه از نظر مصرف انرژی تفاوت کتری برقی و چای ساز جزئی است اما سماور برقی برق بیشتری نسبت به آنها استفاده می‌کند.

 

سلامت چای و نوشیدنی:

از نظر سلامت نوشیدنی سماورهای برقی سالم تر هستند؛ اما به صورت کلی چای سازها و کتری‌های برقی با جنس شیشه و استیل ضد زنگ‌ هم مضر نیستند. اما دستگاه‌های پلاستیکی پس از مدتی مواد شیمیایی بدنه را درون آب پس می‌دهند و باعث بروز بیماری‌های خاص خواهند شد.

قیمت :

اختلاف قیمت‌ها با توجه به کیفیت ساخت، جنس بدنه، قابلیت‌های دستگاه و … تعیین می‌شود. پس در صورتی‌که فاکتور قیمت برای شما اهمیت دارد باید دقت کنید که در حد امکان بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه را خریداری کنید. در غیر اینصورت باید دائم به فکر تعمیر دستگاه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید